Limoges – francuski kunszt porecelanowy

Początki Limoges

Po Rewolucji Francuskiej, w Limoges powstało kilkanaście manufaktur zajmujących się produkcją wyrobów porcelanowych. Pierwsze zakłady pojawiły się tam już w roku 1771 roku za sprawą Barona Turgota. Postanowił on użytkować znalezione tam lokalne złoża Kaolinitu oraz kamieni podobnych do Skaleni. Wkrótce manufaktury te zyskały ogromny rozgłos w świecie sztuki. W efekcie czego część z nich wykupił Król Ludwik XVI w 1784 roku. Limoges do dziś utrzymała pozycję wypracowaną w XIX wieku i pozostaje jednym z najznamienitszych światowych ośrodków produkcji wyrobów porcelanowych. Była także wiodącym ośrodkiem Francuskim.

limoges

Charakter i technologia

Zakłady założone pod koniec wieku XVIII znajdowały się pod wpływem zakładu w Sevres, Inspirowane były w dużej mierze twórczością Jacoba Petita. Głównymi stylami były rokoko oraz charakterystyczne elementy nurtu historycznego. Ceramicy z Limoges stosowali rozmaite nowości technologiczne. Wypalali przy użyciu pieców gazowych, oraz używali maszyny parowej i mechanicznego tłoczka do modelingu talerzy. Fabryki z Limoges produkowały wyroby, które były wręcz nieodróżnialne od siebie. Dopasowanie ich do konkretnego zakładu jest niezwykle trudne, często wręcz niemożliwe. Charakterystycznymi dla Limoges naczyniami wytwarzanymi na wielką skalę były wazony kościelne. Naczynia te miały formę bogato złoconych rogów z mnóstwem zdobień. Okalane były motywamo kwiatowymi oraz tematami i symbolami religijnymi. Kiedy w połowie XIX wieku w kościołach pojawiły się motywy kwiatów wazony te stały się bardzo popularne.

Limoges

Inspiracje i sygantury

Manufaktura Gerard, Dufraisseix et Cie z Limoges w roku 1900 ruszyła z produkcją. Specjalizowali się w wytwarzaniu wyrobów ceramicznych w stylu Art Nouveau. Stało się to na zamówienie bogatego paryskiego kupca Samuela Binga. Głównym projektantem był Georges de Feure. Przedmioty jego autorstwa ozdabiane były lekkimi motywami kwiatów. Przed okresem zamówień paryskich zakład w Limoges zamiast w stylu Art Nouveau produkował wyroby w tematyce orientalnej, przede wszystkim japońskiej. Na przykład porcelanowa waza z lat osiemdziesiątych XIXw. znajdująca się w Musee National Adrien Dubouche. W latach 1881 – 1890 manufaktura znakowała swoje wyroby inicjałami wspólników G.D.M. (Gerard, Dufraisseix i Morel). Po roku 1900 znakowanie zostało zmienione na G.D.A. France z powodu wycofania się Morela z biznesu. Na jego miejsce przyszedł Edgar Abbot. Natomiast, niektóre przedmioty robione na specjalnie zamówienie oprócz znaku firmowego manufaktury zawierały specjalne znakowanie symbolem firmy należącej do Samuela Binga.

 

 

Start the discussion

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *